čtvrtek 12. července 2018

29. den – 11.7.2018 Fitkoloběh


V dětství jsem chodil do Ochránců přírody. Bylo to přes celý Holešov, klubovna stála v části zvané Všetuly. Byl jsem tam v kolektivu oblíbený hlavně kvůli rýmovačce: Ať jsem blbec, ať jsem vůl, jen ať nejsem ze Všetul. Při úprku před naštvanými Všetulany by se mi hodila koloběžka. Jenže ta do Všetul dorazila až o čtvrt století později.

Ve Všetulích stojí zelený domeček, ve kterém si můžete nakoupit sportovní vybavení pro své životní cesty. Jmenuje se IQsport a ve středu o půl šesté před ním stojí řada koloběžek značky Kostka a pan trenér značky Kruťa. Bude se konat fitkoloběh, aktivita s tajemným názvem. Přišel jsem na poslední chvíli, abych se naučil jezdit na koloběžce. Tak nějak jsem tušil, že na tom nebude nic těžkého, prostě jen kolo pro lidi s bolavým zadkem, skateboard pro lidi s blbou stabilitou, brnkačka.

Kolem jsou kromě pana trenéra ještě maminky s dětmi, které právě startují zelené koloběžky. Dostávám také svůj stroj, pokyny jak ji sundat ze stojanu a razíme vstříc zážitkům.

Do včerejška jsem byl víceméně koloběžkový panic. Má představa byla, že člověk stojí jednou nohou na koloběžce, druhou se odráží a až to stojí za prd, nohy vymění. Má jediná obava spočívala v tom, že výměnu nezvládnu, aniž bych hodil držku. Věřím, že je to brnkačka, pokud má člověk nohu velikosti 32, ty se tam dvě vlezou. Já mám 45 a čtvrt. Počítal s tím konstruktér? Nevykopnu z mašiny sám sebe?

No… nějak se to dařilo. Nohy bolely dřív než bych potřeboval a nejelo to zdaleka tak rychle, ani lehce, jak jsem si představoval. Naštěstí celé naše fitkoloběhostádečko zastavilo a dostali jsme briefing.

Pan trenér nám vysvětlil, jak na koloběžce jezdit tak, aby to bylo efektivní, rychlé a co nejméně únavné. Většina z nás totiž jela první úsek špatně, tzv. stylem Hurvínek. To je přesně to máchání nohou a tělo jak zavěšené na lanku. Do správného koloběhu musíte zapojit celé tělo, ruce, záda… zpočátku to vypadá jako věda. Došlo i na vysvětlení jak stavět nohy, i jak je střídat, jak stát při sjezdu kopce a jak brzdit bez toho, že předběhnete svůj stroj. Je to vážně promakaný systém. Slyšeli jsme i zásady bezpečnosti, například že pokud posloucháme ve sluchátkách hudbu, dá se tím pěkně určit tempo koloběhu, ale je třeba mít nasazeno jen jedno sluchátko, ať slyšíme projíždějící traktor, či skútr. Čili logicky, pokud posloucháme Traktor, či Scooter, můžeme mít nasazeny sluchátka obě.
Lukáše Kruťu znám řádku let. Je to chlapík, na kterého je spolehnutí, který je pohodový, veselý a klidný. V roli trenéra jsem ho viděl poprvé. „Zrychlete, hovada!“ To od něj skutečně nehrozí. Je to ten typ trenéra, který má na prvním místě empatii, pozná kde vás tlačí bota a poradí vám znovu a znovu, jak to dělat lépe. A že je co zlepšovat. I když pravdou je, že s každým dalším dupnutím se vám to dostane hlouběji do těla a všechny věci, na které z počátku musíte myslet, začnou být víc a víc samozřejmé. A jízda se zlepší. Váš pohyb bude efektivnější, rychlejší a skutečně ne tak zničující, zvláště při jízdě do kopce.

Dostáváme se ke kurtům, kde se staví koloběžky do řadové formace. Přichází na řadu protahovací rozcvička. Je to věc, kterou zanedbávám, vím to, ale nebráním se ničemu. Protahuji jednu partii za druhou, vedení nad rozcvičkou přebírá mladší člen Kruťovic famílie, přeskakujeme koloběžky snožmo i rozkročmo, snad jen předvádění zvířat necháváme mladším členům našeho večerního oddílu. Pak razíme dál.
Přijíždíme do Dobrotic a rozštěpíme se na dvě frakce. Ženy s dětmi v odborném doprovodu paní Kruťové vyrazí zpět do Holešova, pardon Všetul, k IQsportu a já s velitelem pokračujeme v cestě. Čeká nás trocha stoupání, přes Dobrotice, kolem koní (kde jsem krásně zapózoval) k vísce jménem Žopy, která proslula svým žopunkem, navíc jeden proslulý spisovatel tam prý navštěvoval mateřskou školu (což je mnohem lepší, než napsat, že neproslula ničím kromě názvu, který si určitě z ruštiny přeložíte sami). V cestě máme jez. Je v ďolíku, pod kopcem. Dostávám pokyn, že před ním nemusím brzdit. Tak nebrzdím. Ani abych si vytřepal trencle. Bylo to vážně… napínavé.
Není to jako kolo a není to jako běh. Není to ani něco mezi tím. Je to něco zcela nového. Záda vás z toho bolet nebudou, právě naopak. Dokáži si představit koloběžku jako běžný dopravní prostředek. Ale bez zaškolení bych do toho nešel. Je totiž velmi jednoduché dělat to špatně. A když už něco děláme, mělo by to mít efekt.

Sjíždíme do Holešova. Mám dost? Ještě ne. Pokračujeme tedy na Přílepy, po obchvatu do průmyslové zóny, kde je všechno kromě průmyslu. Jedná se o nejluxusnější cyklostezku na světě, o tom žádná, takový místní Pchongjang. Projíždíme ji a pak už skutečně míříme zpět.

Cítím, že jedu lépe a lépe. Soustředím se, ať všechno dělám správně, poslouchám rady na vylepšení. Chápu co mám dělat a pokouším se o to. A každá pochvala ze strany vedení zahřeje na srdci.
Celkem jsem nadupali asi 13 kilometrů. Je to moc, nebo málo? To nevím. Každopádně to bylo fajn. Mám jasno v tom, že s koloběžkou i Lukášem Kruťou se brzy opět setkáme a třeba pojedeme ještě kousek dál. A pro vás mám dobrý tip na středeční podvečer. Pokud chcete zažít něco sportovního, nevšedního, zábavného a poučného, vyjeďte s Lukášem a jeho fitkoloběhotlupou na vyjížďku. A pokud do toho chcete zapojit i svou drahou polovici a děti, tím líp.

Strava:

Snídal jsem krajíc chleba jménem Žitan s játrovou paštikou, svačil kukuřičný chlebíček pomočený v čokoládě, obědval plněnou papriku (vepřem), svačil blumy, slunečnicová semínka a kousek fuetu, večeřel pivo a fuet.

Příjem 1536 kcal
Výdej 4483 kcal
A zítra měření, vážení, vážení čtenáři :)

Podpořte tento projekt a získejte všechny užitečné informace o tělesné proměně ve formě knihy. Kupujte zde: https://www.hithit.com/cs/project/4972/zivotni-fight-bricho-vs-100-dni
Děkuji :)

Žádné komentáře:

Okomentovat